[tåsoo]

Mitt intresse för mat växer hela tiden. Jag älskar god mat. Och hur grymt är det inte då att jag har massa vänner som känner samma sak (vi tränar alltså inte bara, utan äter en hel del också). Efter att pratat om det lite för länge så bokade vi bord på restarungen Toso.
 
Toso öppnade för lite mindre än ett år sen och ersatte den förra Michelin-restaurangen Fond i hörnet av Götaplatsen. Fortfarande ägd av kocken Stefan Karlsson. Atmosfären på restaurnagen är fantastisk och på en helt vanlig måndag är det i princip fullsatt. Inredningen har en lika skön mix som maten och musiken som egentligen inte alls passar in, passar in av just den anledningen. Vår servitris var störtskön och hängde på när vi kom med dumma skämt och servicen i det stora hela var topp, så att dom lyckades glömma fylla på skålarna med sås inte mindre än tre gånger, var inte hela världen.
 
Men alltså Toso kan vara det mest perfekta stället för mig. Kom igen, Asian fusion liksom. Det vill säga koriander och skaldjur. Typ. Plus massa andra magiska smaker. Det var på riktigt det bästa jag ätit. Och druckit. Dinken. Eufori efter varje klunk och den räckte dessutom genom hela middagen. Woop, blir lycklig av att bara tänka på det.
 
För att vara i kategoin »lyxkrog« var priserna väldigt humana. Smårätter för mellan typ 70 och 150 kronor, huvudrätt för 200–300 kronor. Detta besöket siktade vi in oss på smårätterna, två till tre per person var rekommenderat, vi åt såklart tre till fyra. Haha. CrossFit-peeps äter mycket. Nästa gång tar vi oss ann huvudrätterna. Jag menar hur gott låter det inte med lamm, sparris och mynta? Mm.
 
Vad åt jag då? Edamamebönor Toso-style – lime- och chilikryddade. Summerroll – friterade räkor, avokado, picklad mango och chiliponzu. Pilgrimsmusslor – brynt sojasmör, chili, citrussallad och krutonger. Softbun – hummer, räka, yuzu, picklad rödlök och chili och krispig lök.
 
Behöver jag säga att jag ger detta ställe full pott? Didn't think so.
 
 
0 kommentarer publicerat i Mat
Taggar: Asian Fusion, Götaplatsen, Göteborg, Restaurang Göteborg, Stefan Karlsson, Toso