Samos roadtrip

Sista dagen på Samos så var vi redo (och hotellet lyckades fixa en bil) för att ge oss ut på en roadtrip runt ön. Vi fick en gul fin bil som knappt tog oss framåt, men som passade oss fint. Serpentinvägarna var ändå inte direkt till för att köra fort på.
 
Vi började vår resa med ett stopp i Crossfit-boxen i Karlovasi innan vi tog oss vidare mot Potami för att äta lunch och ta ett svalkande bad. Dagens egentliga huvudmål var Potami Waterfalls som vi fått tips om att se.
 
Vi kunde låta bilen stå kvar på parkeringen efter vi ätit vid stranden. Därifrån var det kanske en 15–20 minuters promenad i skogen längst med bäcken som ledde fram till vattenfallet. Men för att komma hela vägen fram behövde man lämna sina saker och gå i vattnet en bit, det räckte upp till bröstet när det var som djupast. Som tur var hade vi läst att det var bra att ha skor på sig eftersom det fanns vassa stenar på botten. Vi valde dock att ta med oss våra saker, men var tvungna att ha dom över huvudet vissa bitar för att det inte skulle bli blött. Det gjorde också att vi inte kunde ta oss längre än till det första vattenfallet (finns tre strycken i olika höjder vad jag förstod det som).
 
Det var verkligen en helt fantastisk plats. Jag var lite skeptisk på vägen dit och inte vidare imponerad. Men när man väl började gå i vattnet och solen speglade sig i vattnet som skapade ett magiskt ljus mellan klippväggarna så var jag otroligt glad att vi åkte dit. Det var en fin upplevelse och att man behövde gå i vattnet för att ta sig fram till vattenfallet gav allt en extra krydda. Nästa gång tänker jag ha med mig en GoPro-kamera och ta mig upp till dom andra vattenfallen.
 
Vi fortsatte sen vår bilfärd runt ön som tog ett par timmar. Avslutade dagen på en av paradisstränderna i närheten av Kokkari där vi bodde. Samos är en helt fantastiskt vacker ö och man hade utsikt över byarna och havet nästan hela vägen runt. Jag är inte alls främmande för att åka tillbaka, resmålet överträffade alla mina förväntningar.
 
2 kommentarer publicerat i Resor
Taggar: Potami, Potami waterfalls, Roadtrip, Samos, Samos Metalize Box, Samos waterfalls, Yellow car
#1 - - Julia:

Åh! Vilket fantastiskt vackert vattenfall! :)

#2 - - bookofems.blogg.se:

åh vad härligt det ser ut!!!