C9-Detox

Jag har en kompis som har börjat sälja Forever livings produkter. Hon vill såklart veta vad hon säljer och har börjat prova produkterna. När hon kom till deras boxar ville hon ha sällskap när hon gav sig på en nio dagars »kick start«. Jag hade ju redan bestämt mig för att vila från CrossFiten en vecka, så tänkte att jag kunde ge det mitt fokus i nio dagar av mitt liv.
 
Boxen innehöll ett schema för nio dagar med instruktioner om mat och träning. Men den stora grejen med detta är att rensa kroppen med hjälp av aloevera, enligt mig. Biten med att man ska gå på så extremt få kalorier tycker jag egentligen bullshit och allt annat än hållbart. Hur som helst.
 
Dom första två dagarna fungerade som den riktiga detoxen, allt man fick i sig var en måltidsersättning som en shake på 200 kalorier och aloevera-gel. Dag tre till nio bestod av 1 000 kalorier fördelat på två måltidsersättningar till frukost och lunch, sen en middag med 600 kalorier. Och såklart den här aloevera-gelen till frukost plus ett kosttillskott i tablettform innehållande lite gott och blandat, samt ett mellanmål med kosttillskott av fiber.
 
Mina reflektioner av det här skulle nog inte fungera som hjälp till marknadsföring, men jag är inte bara negativ. Det handlar bara mest om att min matfilosofi är så långt i från måltidsersättningar som man kan komma. Jag tror dock på aloeveran, jag tror att den har en effekt och gör bra för kroppen. Jag vet också att den stora mängden vatten man måste dricka är väldigt bra. Och jag älskar att ta dom där morgonpromenaderna. Tre saker jag kommer ta med mig och fortsätta med.
 
Däremot. Måltidsersättningar, really? Mat är för gott. För roligt. Och måste inte innehålla tusentals kalorier. Dessutom är det inte hållbart. Om detta ska fungera för att gå ner i vikt, så funkar det absolut. Men hur mycket går man upp när man börjar äta igen? Och träning, nu är det sagt att man ska hålla sig till som mest »medelintensiv« träning, vilket är klokt mest eftersom man inte har energi nog till annat. Och det är ju ett problem för mig som tränar CrossFit som är definitionen av högintensiv träning. Folk som gör dessa nio dagar pratar om all energi dom har och hur pigga dom blir. Helt ärligt trodde jag faktiskt att jag skulle vara tröttare, men mer energi än innan, nä det tycker jag nog inte. Men well det är inte så konstigt om man skulle känna sig piggare, kosttillskott-tabletterna innehåller nämligen en hel del koffein. Och för mig som vanligtvis inte dricker kaffe eller annat innehållande koffein, har det istället gjort att jag haft svårt att somna på kvällarna. Men den största slutsatsen är ändå att mycket av sånna här saker handlar om inställning och resultaten speglar sig oftast i hur mycket man tror på en sak eller inte.
 
Även om vi inte åt så mycket, så åt vi iallafall väldigt gott när vi åt. Varje måltid är cirka 600 kalorier.
 
#1 - - Felicia Karlström:

Håller verkligen med dig, tror inte riktigt på "måltidsersättningar"! Har också en kompis som säljer dessa, men jag tror inte riktigt på det tyvärr! Trots jag har fått provat lite av dessa.