Skaldjursfond

När vi ändå är inne på temat kräftskivor. Spara skalen och skapa magi vettja. Magi i from av egenkokt skaldjursfond. Jag har samlat på mig lite räk- och kräfskal i frysen som till slut kom till användning. Vad jag ska göra med fonden nu är en annan sak. Men så länge bjuder jag på receptet och önskar att bilder kunde lukta.
 
Skaldjursfond ½–1 liter
1 liter skal – 2 vitlöksklyftor – 1 gul lök – 2 morötter – 0,5 rotselleri – 1 fänkål – 1 tesked dillfrön –  Färsk timjan – ½ tesked paprikapulver – 1 deciliter tomatpuré – 3 deciliter vitt vin – Vatten
 
Lägg skalen på en plåt och ställ in i ugnen på 175–200 grader i cirka 10 minuter – Fräs hackad vitlök, hackad lök, grönsaker i bitar, kryddor och tomatpuré i olja i en stor kastrull tills det får lite färgTillsätt skalen –Häll på vin och vatten tills det knappt täcker och koka så länge som möjligt för så mycket smak som möjligt – Sila av skalen ett par gånger så att inga bitar av grönsaker eller skal finns kvar.
 
Jag hällde fonden i isbits-påsar och la in i frysen för att ta fram när dom behövs. Woop!
 
Baserat på detta recept
 
5 kommentarer publicerat i Mat
Taggar: Egengjord fond, Fond, Kräftskiva, Skaldjursfond
#1 - - N:

Gott!

#2 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Mums! Och så himla smart.

#3 - - snie.blogg.se:

MEN jag dör vad gott!!!!!

#4 - - MADDISENJ.SE:

Åh tack så jättemycket <3 men gud så gott

#5 - - anna:

Jag önskar jag hade ork till sånt där, blir ju så jäkla gott :)

Svar: Haha ja jag får mina ryck ibland. Borde få det oftare för jag tycker ju att det är så roligt. Men tiden räcker tydligen inte alltid. ;)
Sofia